Вчимося читати

Вчимося читати

Вивчення букв з дітьми, 
які мають особливі освітні потреби
         Традиційно в «Букварях» для більш легкого запам′ятовування буква пов΄язується із зображенням  предмета, назва яких починаються  з цієї букви. Але цей зв′язок є опосередкованим, який у подальшому тільки гальмує процес читання. Пов′язувати зорові образи букв із зображеннями предметів краще в тому випадку, коли вони мають спільні ознаки.  А якщо додати ще й зв’язок зі звуком, то цей засіб приведе до природного процесу швидкого запам’ятовування  букв.
   Ми пропонуємо свій підхід до вивчення букв, що принципово відрізняється від існуючих підручників у навчальному посібнику «Букви очима дітей», який ми розробили у співавторстві з Мозговою П.П. Малюнки з віршами допоможуть дитині пов΄язати звук мовлення з графічним символом завдяки схожості букви зі знайомими предметами і явищами, швидко запам΄ятати букви. Поряд з друкованими буквами даються опори й для запам′ятовування рукописних букв (в одній зв′язці) для дітей молодшого шкільного віку.
         Проілюструю процес вивчення букв за посібником «Букви очима дітей» на прикладі деяких букв.

Як вчити букви, що позначають голосні звуки
На початковому етапі потрібно пояснити дитині, що існують звуки, які можна співати. Звук А – це пісенька дитинки, звук О – пісенька обруча, звук У – це гудок паровоза, звук И – сердита широка пісенька водички, звук І – весела вузенька пісенька водички,  звук Е – так співає сердита Елла. Бажано при цьому посадити дитину перед дзеркалом, щоб вона бачила, як вимовляються звуки, допомогти їй знайти зв'язок між вимовою звука й написанням букви, додати малюнки та віршики до них з посібника «Букви очима дітей».
        У складних випадках, коли учні мають тяжкі порушення мовленнєвого та (або) мисленнєвого характеру, порушення поведінки, під час вивчення букв до малюнків додаємо жести, які є додатковими асоціаціями, пов’язаними з буквами. Наприклад, буква А – вказівний пальчик ставимо на підборіддя й допомагаємо широко відкрити рота, буква О – вказівним пальчиком обводимо губи, малюючи букву, буква У – пальцями обхвачуємо губи й витягуємо їх трубочкою, зробивши «трубу» паровоза, буква І – вказівні пальці ставимо на куточки губ й розтягнути їх у вузькій посмішці,  буква И – вказівні пальці обох рук розводимо широко на рівні губ,  буква Е – підкладаємо вказівний пальчик під підборіддя й опускаємо його, як буква «опускає свою губу».
Для того, щоб малюк міг почути  голосний звук серед інших звуків та в слові, проводимо гру "Піймай звук", знаходимо місце звука в слові.
Коли дитина познайомиться з буквою, запропонуйте знайти цю букву серед інших букв, порівняйте їх, вкажіть на відмінні ознаки.

Робота над звуком А
1. А – пісенька  дитини.
Гра «Піймай звук» (плескай у долоні, коли почуєш звук А).
- серед інших звуків:
       А, У, О, І, А, А, Е, И, А;
- у словах:
       ангел, рибак, ніс, Аня, вікно, диван, зуби,  кора.
2. Знайди місце звука в слові (звук чую на початку, в середині або  в кінці слова).
      Аґрус, мак, гора, сани, автобус, коса, жара.
Робота над буквами "А, а"
1. Малюк широко відкрив рота і сердито закричав: «А-а-а». Покажи, як кричить малюк. Для цього широко відкрий рота і вимов голосний звук А. Постав пальчик на підборіддя й допоможи широко відкрити рота.
       Велику букву «А» написали наче  з відкритим ротом. А поряд посадили     маленьку букву «а» - самого малюка. Вивчи віршик про цю букву і запам΄ятай її.
 2. Знайди букви «А, а»  серед інших букв. Які відмінні ознаки цих букв?
           А       Л       а      о    я     а   А   а
3. Проспівай колискову пісеньку для ляльки, називаючи букви.
     аа аа аа а        

Як вчити букви, що позначають приголосні звуки
         Приголосні звуки, які говорить людини, нагадують звуки, що нас оточують у побуті та природі. Наприклад, звук С – так сичить гусак, звук Ш – шумить вітер, звук З – дзвенить комар тощо. Для того, щоб дитина швидко й легко запам'ятала букви, потрібно знайти зв'язок між звуком, який вона вимовляє та буквою, яку бачить. У цьому їй допоможуть малюнки та віршики, які ви знайдете в книжці.     Під час вивчення букв, що позначають приголосні звуки, потрібно пам'ятати, що  є тверді й м'які приголосні звуки.  Бажано пояснити це дітям й потренуватися у визначенні їх у словах. Це особливо стосується таких букв як "н, л, с, р, т, д, з, ц".
Для того, щоб малюк міг почути  й виділити приголосний звук серед інших звуків та у слові, потрібно провести гру "Піймай звук", знайти місце звука в слові.
Коли дитина вже познайомиться з буквою, запропонуйте знайти цю букву серед інших, вкажіть на їх відмінні ознаки.

Бажано об'єднати в склади щойно вивчену букву й ті, що дитина  вже добре знає, згадати слова, які починаються на прочитаний склад.
         Ось, наприклад, як працювати з дитиною при вивченні букви "С". Інші букви, що позначають приголосні, вивчаються за аналогією.
Робота над звуком С
1.  С – сичить гусак. Губи посміхаються, показуємо зуби й дуємо на них. Покажи, як сичить гусак. Піднеси долоню до рота й відчуй, як виходить повітря.
    Гра «Піймай звук» (плескай у долоні, коли почуєш  звук С).
- серед інших звуків:
 С, Ш, Ч, С, Ж,  С, З, Ц, С;
- у словах:
сапка, шапка, коза, коса, миска, яйце.
2. Знайди місце звука в слові (звук чую на початку, в середині або  в кінці слова):
Син, сумка, масло, смола, ліс, каса, сосна.
3. Вимов твердий звук С і м΄який звук С΄, порівняй їх вимову.
   Визнач,  твердий чи м΄який звук чується на початку слова.
          Син, сіно, сім, сад, сядь, сюди, сума, сорока, сьомий.
                        Робота над буквами "С, с"
1. Гусак сердито сичить: «С-с-с», відкриваючи дзьоба. Вимов звук С і покажи пальцями лівої руки, як відкриває рота гусак (жест!). Так і букву  «с» будемо писати з «відкритим ротом».
      Послухай і вивчи віршик, запам΄ятай букву.
2. Знайди букву «с»  серед інших букв. Визнач їх кількість. Які відмінні ознаки цих букв?
                      О      С     ю     с     р   є   с   С
3. Прочитай склади.
                        са   со   су   си   сі   се
Покажи склади, які назве тобі дорослий.
4. Згадай і назви слова, які починаються з прочитаних складів.

Як вчити букви, що позначають декілька звуків
         У українському алфавіті існують букви "я, ю, є, ї", які позначають два звуки (Я = Й+А, Ю = Й+У, Є = Й+Е, Ї = Й+І). Але це буває тільки на початку слова або після голосного. У інших випадках у цих "артистів" є ще й інша роль: вони вказують на м'якість приголосних. Порівняйте: ра - ря, ту - тю, ле – лє. Ці відмінності створюють додаткові труднощі при вивченні букв та навчанні читанню й письму.
         На початковому етапі дітей краще познайомити тільки з однією "роллю" букви в слові,  коли вона звучить так, як у алфавіті (якір, маяк). Тільки після того, як дитина засвоїть  це значення, а також зрозуміє різницю між твердими (сердитими) та м’якими (веселими) приголосними звуками, можна вводити поняття про позначення буквами "я, ю, є"  м'якості приголосних на письмі.
         Наприклад:
Робота над буквами "Я, я"
1. Посміхаючись, покажи на себе і весело скажи: «Я». Буква «я» схожа на людину, бо теж має голову і дві ноги.
        Послухай і запам΄ятай віршик про букву, роздивись малюнок.
    2. Знайди друковану букву «я» серед    інших  букв. Які відмінні ознаки цих букв?
                 Я     ь     Р     я    ь    Б   я   Я
 3. Гра «Піймай букву «я» (плескай у долоні, коли почуєш
          слово , в якому пишеться буква «я»).
          Яблуко, Анна, надія, край, Ярослав, маяк, майка, яйце.
      4. Гра «Навпаки».
          Дорослий називає склад з твердим приголосним звуком, а дитина повинна назвати з парним м΄яким, що на письмі позначається буквою «я».
Ось так: та – тя   да– дя   ла – ля   на – ня  
               са – ся   за – зя   ца – ця   ра – ря      
 5. Прочитай склади та слова. Порівняй вимову приголосних звуків.
         ла – ля    ра – ря    на – ня    да - дя 
         та – тя    са – ся      за – зя     ца – ця   
         лак – ляк     рад – ряд  
     Покажи склади і слова, які назве тобі дорослий.
6. Згадай і назви слова, які починаються з прочитаних складів (якщо це можливо).
7. Вибери слово, яке підходить до змісту речення.
У мами блискучий … .           (лак, ляк)
У дитини від собаки … .

Читання складами

         Традиційно після вивчення букв дитина переходить до читання складів.
         Помилки дорослих, які виникають під час навчання читанню:
-         дитину вчать називати приголосні звуки, як в алфавіті;
-  дитину навчають читати склади-злиття шляхом вимови окремих приголосних і голосних звуків: «М, А, як буде разом?» (читання буквами);
-   дитину тренують читати зворотні склади, такі як АК, ОМ тощо, що вносить додаткову плутанину, наприклад, при читанні слова МАК виникають варіанти читання: МА+К чи М+АК.
         Для правильного формування навичок читання потрібно взяти за відправну точку твердження, що основною одиницею нашого мовлення є окремі звуки та склади-злиття, які вимовляються як єдине ціле: губи, язик і зуби приймають те положення, яке потребує приголосний і голосний звуки разом. Відповідно, й у письмовому мовленні первинними елементами повинні бути букви й склади-злиття (у слові МАК є склад-злиття МА та буква К). Щоб навчити дитину читати склад-злиття, треба пояснити їй, що тут написано МА, повторити це декілька разів для твердого запам′ятовування.
Створюємо умови для запам′ятовування складу як цілісної одиниці:
-         Після вивчення декількох букв починаємо вчити читати відкриті склади.
-         Не робимо звуковий аналіз складу.
-   Називаємо першу букву протяжно, а далі відкриваємо рот так, як підказує наступна буква: М__А, М__О, М__У…, або просто говоримо, що це склад МА, МО, МУ … . Тому краще починати з вивчення букв, які позначають протяжні приголосні звуки, такі як М, Н, В, С, З.
-         Серед декількох складів відшукуємо заданий склад.
-         Згадуємо слова, які починаються на заданий склад.
-     Читаємо ряди складів у прямому та зворотньому порядку в різному темпі.
         Набагато простіше й швидше для дитини навчитися читати за допомогою заучування системи одиниць читання - складів-злиття. Найбільш успішним такий спосіб навчання читанню буде для дітей старшого дошкільного віку. Саме у цьому віці найактивніше розвивається і удосконалюється пам'ять, всі її види (слухова, зорова, пам'ять "на рухи", комбінована, смислова ) і процеси (запам'ятовування, зберігання і відтворення інформації). У випадках, коли дитина має порушення слуху, складні порушення мовлення, навчати читати слід починати раніше. У цих випадках читання – один із засобів розвитку мовлення, його зорова опора, коли дитина зразок правильного мовлення на тільки чую, а й бачить.
          Після першого ознайомлення дитини зі складами, які можна скласти за допомогою вивченого приголосного, потрібно створювати ситуації, де дитина шукатиме заданий дорослим склад. Напишіть склади на окремих картках, покладіть перед дитиною:
- попросіть привезти на вантажівці "цеглинку" НО, або НУ тощо;
- "перетворіть" картку  зі складами в цукерочки, пригостіть ляльку "цукерочкою" КИ, або КЕ тощо;
- пограйте "в листоношу" - рознесіть "листи"-склади членам вашої сім'ї, наприклад: "Віднеси бабусі ПУ", "Для тата віднеси лист ПЕ" тощо;
- розкладіть картки зі складами на підлозі, "перетворіть" дитину на літачок, командуйте, на який аеродром приземлитися;
- шукати заданий склад можна і на сторінках азбуки або букваря. При цьому ігрова ситуація може виглядати як навчання улюбленої іграшки читанню ("Покажи ведмедику склад ПУ!", а відразу після показу - "Скажи йому, який це склад");
- можна розрізати написані на листочках склади по горизонталі або діагоналі (але не по вертикалі, інакше склад буде розділений на букви). Ви даєте дитині верхню частку складу, називаєте склад, просите знайти нижню частку, потім скласти половинки і назвати склад
         Якщо дитина упевнено тримає олівець в руці і уміє писати або обводити букви, напишіть пунктирною лінією склади, які вивчаєте, запропонуйте обвести названий вами склад, можна різні склади обводити олівцями різного кольору.
         Завжди після виконання завдань на пошук складу питайте дитину, який це склад (але не "Прочитай, що написано! "). Якщо дитина не може пригадати склад, запропонуєте їй на вибір декілька варіантів відповідей: "Це ГО або ГУ?". Так ви захистите дитину від вимушеного побуквенного аналізу складу. Діти, які звикаються "бачити" в складі окремі букви і намагаються їх "складати", часто тривалий час не можуть перейти до складового читання і читання цілими словами, "складання" слів з букв затримує можливість збільшувати швидкості читання.

Читання словами
    На етапі навчання читанню слів пам’ятаємо, що якщо основною одиницею нашого мовлення є окремі звуки та склади-злиття, то для формування навичок читання слів необхідні такі процеси:
- уміння «складобачення»,
-  об’єднання букв і складів-злиття у різних позиціях,
- утримання всієї конструкції в пам’яті й об єднання в слово,
- розуміння слова.
          Тобто, для того, щоб навчити дитину читати слова, потрібно допомогти їй побачити друковане слово як, наприклад,: відкритий склад + буква (МА+К), або буква + відкритий склад + буква тощо (С+ЛО+Н). Щоб допомогти дитині на цьому етапі,  пропоную вводити зорові опори, а саме  малювати під  складом-злиття дужку, яка об’єднує дві букви, а під буквою - ставити крапку. За допомогою такої зорової опори дитина вчиться сприймати та відтворювати правильну структуру слова. Тепер залишилося тільки закріпити та автоматизувати навички зливати склади та букви в цілі слова, додаючи вправи на розуміння прочитаного. Для цього використовую різноманітні ігри та вправи.


         Ігри для автоматизація навичок читання слів:
      Таблиці «Від простого до складного». Мета: вчити  читати слова різної складової структури, закріплювати навички читання слів складами.
        Буква М
1
2
3
4

ма
мо
му
ми
мі
ме


мама
момо
муму
мими
мімі
меме

мамо
мому
муми
мимі
міме
мема

мам
мак
мал
мат
мав
маг

мак
маяк
мок
мук
мед
меч


смак
смок
смук
смик
смік
смек

мур
мурт
мир
мирт
мет
метр


яма
змія
сміх
міст
морж
мумія
      Гра «Додай букву».  Мета: вчити читати склади-злиття та приєднувати до них букву, щоб утворилося слово, розуміти значення слова. Хід гри: до заданого складу вибрати потрібну букву із запропонованих, щоб утворилося слово, яке позначає назву малюнку. Знайти малюнок, де зображений цей предмет і, як варіант, з’єднати їх лініями. Наприклад, МА + К, НІ + С, ДУ + Б, ДІ + Д, ДИ + М, ША + Р тощо.
      Гра «Чим складніше, тим цікавіше». Мета: Вчити дітей читати слова різної складності, поступово нарощуючи кількість складів у словах. Хід гри: Прочитай на картках слова, які поступово ускладнюються, наче виростають. Але чим складніше, тим цікавіше!

рак             мак             син             море           лук
раки           маки           сини           моряк         луна
рамки        марки         синок          мошка        лунка
ракета       машина      синяки        молоко      лунатик
раковина   макарони   сировина   молоток     лушпиння
      Лото «Читайлик». Мета: вчити читати слова та розуміти зміст прочитаного. Хід гри: прочитай слово на великій картці, підбери малюнок та  закрий слово, яке надруковане на картці. Якщо грають декілька дітей, то кожен отримує великі картки, знайомиться зі словами, потім педагог показує картинку, назву якої дитина повинна знайти та прочитатина своїй картці. Хто перший закрив всі слова малюнками, той і виграв.

      Гра «Підбери до малюнку слово». Мета: вчити читати слова, розуміти зміст прочитаного, розвивати зв’язне мовлення. На великій картці розміщені сюжетні малюнки за темами «Кухня», «Сад», «Ліс», «Магазин» тощо, а поряд розташовані клітинки. Хід гри: прочитати слова на малих картках і розкласти їх за темами на сюжетних малюнках. Скласти розповідь за сюжетними малюнками, використовуючи друковані слова як зорові опори.
      Гра «Не зіб′юсь!» за таблицями читання.  Мета: вчити читати слова в різному темпі, формувати навички читання цілими словами. Хід гри: прочитати слова в стовпчику таблиці й не збитися. Якщо допустив помилку – почни спочатку. Педагог може «причепити» дитину, тобто читати разом, щоб задавати потрібний темп.
      Гра «Знайди слово» за таблицями читання (Додаток). Мета: закріплення навички читання цілими словами та читання за здогадкою.  Хід гри: діти  читають слова для ознайомлення,  а потім вчаться швидко знаходити слова. Спочатку гра проводиться зі словами 1 стовпчика, потім кількість стовпчиків поступово збільшується до знаходження заданого слова по всій таблиці. Гра допомагає формувати навички читання цілими словами, правильного читання за здогадкою, підвищує швидкість читання в цілому.
Таблиця № 1
 Односкладові слова
  1. Прочитай уважно слова, поясни їх значення. Якими буквами відрізняються схожі слова?
  2. Гра „Не зіб’юсь!”. Читай слова в стовпчиках як можна швидше. Якщо збився – починай спочатку.
  3. Гра „Пошук слова”. Знайди задане слово, назви його  координати. Наприклад: сміх – А4. Хто швидше?


1
2
3
4



А

лак
лоб
лом
лук
луг
лис


бік
рік
сік
вік
рід
дід

шар
жар
дар
пар
кар
удар

дах
дух
пух
мох
міх
сміх



Б

дуб
дух
дах
душ
дар
дуй


гай
чай
рай
рий
лий
рій

зад
сад
суд
мед
вид
рід

ліс
лис
бас
вус
пес
овес



В

таз
газ
раз
низ
віз
ліз

вуж
ніж
ріж
чиж
теж
корж

м’яч
меч
ніч
піч
овоч
грач

кущ
борщ
плащ
хрящ
хрущ
прищ




Г

мак
мок
бик
бік
бак
брак


зал
кіл
гол
гул
пил
стіл

клас
клуб
клен
клин
клоун
склад

тигр
метр
фетр
зубр
смерч
літр

1 коментар:

  1. Шановна пані Тетяно, дуже радію з того, що зовсім випадково натрапила на Вашу методичну роботу. Особливо саме зараз, коли навчаю першокласників читати. Це не перші мої першокласники, але бачу, що деяких помилок у навчанні читати учнів все таки допускала..Прикро,що такого порадники не зустріла раніше! ДУже доречні зауваження, настанови як для батьків,так і для педагогів, допоможуть уникнути труднощів у читанні й сприйманні слова. Відчувається логіка у Ваших поясненнях та методиці. Можу сказати:мене точно не так вчили у навчальному закладі. Щиро дякую ))Успіхів Вам у роботі!

    ВідповістиВидалити